V dnešnom blogu sa pozrieme na ďalší druh nezmyselného investovania: ide o situácie, kde Vám ponúkajú nielen vysoké výnosy, ale aj vysoké poplatky.
Z tohto súdka sú aj „investície", ktoré ponúkala (a asi stále ponúka) jedna nemenovaná spoločnosť, nazvime ju X. Nešlo tu síce o časté obchodovanie (trading), ale o to, aké sú primerané poplatky pre toho, kto manažuje nejaký produkt.
Budem konkrétny: vstupný poplatok, až do objemu investície 500-tis. eur, je 6 percent. To je vysoký poplatok aj pri retailových investíciách, nieto pre klientov privátneho bankovníctva. Ale poďme ďalej – manažérsky poplatok je 2 % p. a., čo je síce veľa, ale, dajme tomu, že je to na úrovni drahších fondov. Okrem toho však existuje ďalší priebežný poplatok, a to vo výške 25 % z výnosov, ktoré produkt generuje! Celý predajný príbeh bol totiž postavený na tom, že sa vytvárajú štruktúrované produkty, ktoré vyplácajú vysokánske výnosy – až 30 % p. a., že je tam diverzifikácia, takže aj keby jeden z nich „padol", ostatné „fungujú" ďalej. Keď som sa pýtal osôbky, ktorá tieto produkty predstavovala, prečo sú tie poplatky také nehorázne, prekvapene mi odpovedala, že som prvý, kto sa na to pýta. A potom dodala: „Pri tých výnosoch, ktoré dosahujeme, sú tie poplatky úplne v poriadku."
A opäť sme pri tom, čo som spomínal na začiatku tejto série blogov o kupovaní nezmyslov. Vysoký komunikovaný výnos nám zatemní mozog, neuvažujeme o tom, nakoľko je reálne ho dosiahnuť. Pritom samotný výnos nehovorí o výhodnosti investície vôbec nič (viď blog Prečo kupujeme nezmysly? I.). Je len zopár investorov v histórii, ktorí dlhodobo dosahovali nadpriemerné výnosy (výnosy vyššie ako celý akciový trh) – napríklad legendy Warren Buffett alebo Peter Lynch. A zďaleka si neúčtovali také poplatky. Prečo by práve firma X mala dosahovať nadpriemerné výnosy? Ak ich nebude dosahovať, zaslúži si také vysoké poplatky? Určite nie.
Počítajme spolu nasledujúci modelový príklad: v roku, keď budú vyplatené výnosy 10 %, si z nich zoberie 25 %, čiže 2,5 %. A k tomu musíme pripočítať manažérsky poplatok 2 %, takže spolu zaplatíme 4,5 % na poplatkoch. Klientovi ostane 5,5 % − niektorí z vás si povedia, že aj to je slušné. Ale prídu neúspešné roky, napríklad také, keď bude hrubé zhodnotenie -5 %, čo po zarátaní manažérskeho poplatku znamená mínus 7 percent. Takže v hrubom bolo zhodnotenie za 2 roky 5 % (= 10 – 5), ale v čistom, po odrátaní poplatkov, mínus 1,5 %. Záver tohto tragikomického príbehu je prozaický: niekoľko našich klientov investovalo prostredníctvom spoločnosti X – bez toho, aby sa s nami predtým poradili – a sú v mínuse cca 50 percent. Vysoký výnos bol logicky sprevádzaný vysokým rizikom a cena inštrumentov v portfóliu spadla na polovicu. Čerešničkou na torte je, že produkt bol prezentovaný ako relatívne bezpečný, diverzifikovaný. Opäť jeden z príkladov toho, keď sa ľudia dali zlákať vysokým výnosom a nevedeli odhadnúť súvisiace riziko. A v tomto prípade ešte aj zaplatili nehorázne poplatky.
Poučenie: Vysoké poplatky nie sú znakom geniality správcu – obvykle signalizujú podvod. Seriózni správcovia majú rozumné poplatky.