sk
SK
CZ | EN
MENU
KONTAKTOVAŤ
OBCHODNÉ MIESTA
PRIVÁTNI
BANKÁRI
ÚSTREDIE
BLOG
AN
IPO, stroj na zisky?
08.04.2019

Initial Public Offering je prvá verejná ponuka akcií. Pre tento pojem sa v praxi bežne používa skratka IPO. IPO je proces, pri ktorom spoločnosť prvýkrát vstupuje na burzu a ponúka svoje akcie širokej verejnosti.

Dôvodov, pre ktoré chcú spoločnosti realizovať IPO, je niekoľko:
•    získanie ďalšieho kapitálu pre rozvoj spoločnosti, investície;
•    optimalizácia kapitálovej štruktúry (vydaním nových akcií sa zvýši vlastný kapitál, vydaním dlhopisov sa zvyšuje zadlženie; podľa objemu vydaných akcií a dlhopisov sa dolaďuje pomer medzi dlhom a vlastným kapitálom);
•    vyriešenie nástupníctva v spoločnosti, využitie IPO pri privatizácii spoločnosti;
•    zvyšuje sa dôveryhodnosť spoločnosti, transparentnosť (po IPO je akcia verejneobchodovateľná a má povinnosť zverejňovať výsledky);
•    zviditeľnenie spoločnosti, marketingové účely, väčšia prestíž;
•    zvýšenie likvidity akcií;
•    možnosť zainteresovať manažment a zamestnancov formou odmeňovania manažérskymi/zamestnaneckými akciami.


IPO je proces pomerne zdĺhavý a tiež nákladný. Spoločnosti preto využívajú služby veľkých bánk, ktoré potom pripravujú a vedú celú emisiu. Sú tiež zodpovedné za jej úspešné dokončenie.
Ročne sa realizujú na svetových trhoch stovky IPO rôznej veľkosti a vo vyspelých krajinách je to jeden zo základných spôsobov získania kapitálu. V Česku a hlavne na Slovensku je tento spôsob získavania kapitálu (takmer) nepoužívaný.
Medzi investormi panuje zväčša názor, že IPO znamená zaručený zisk. Na každom IPO sa musí zarobiť. Nepopieram, že to tak môže byť, a napokon to aj vyplýva z povahy akciového investovania – akcie dlhodobo rastú. Rastú tržby, rastú zisky, rastie cena akcií. Ale nie je to 100% úspech. Nie je to „tutovka“.


Pre úspešnosť IPO sú kľúčové 2 faktory: zaujímavý biznis model a vhodné načasovanie na trh. Pre neatraktívny typ podnikania je IPO trápením, niekedy až fiaskom, a zároveň ani ten najlepší obchodný príbeh sa nemusí stretnúť s pozitívnou reakciou, ak prichádza na trh v nevhodnú chvíľu (v čase recesie, paniky, zlej nálady). Na základe toho bolo mnoho IPO oddialených alebo úplne zrušených. Preto je úloha manažéra úpisu veľmi dôležitá. Musí ho vedieť načasovať a musí dokázať vypichnúť podstatu. Dobrý príbeh sa predáva sám, tomu menej atraktívnemu musí manažér pomôcť – prostredníctvom road show či marketingu. IPO je však len štart. Po úpise akcií príde na rad práca, tržby, zisky, investície, krízy, boom.

 

 

Spomedzi množstva IPO za posledné roky vyberáme zopár zaujímavých mien.
Alibaba – čínska spoločnosť zaoberajúca sa internetovým predajom, ktorej história sa datuje od roku 1998. Aktuálne má registrovaných vyše 500 miliónov používateľov z celého sveta s ročným obratom vyše 40 mld. USD. Otvára masívny čínsky obchodný a výrobný trh globálnej ekonomike. Slúži ako sprostredkovateľ v strede každej transakcie, za čo si účtuje poplatok. IPO bolo realizované v septembri 2014 pri cene 68 USD za 1 akciu, čo znamenalo najväčšie IPO v histórii v objeme cca 25 mld. USD. Aktuálna cena je 175 USD, historické minimum 59 USD, maximum 208 USD.
Google – americká spoločnosť, ktorej cieľom je roztriediť všetky informácie na svete a urobiť ich všeobecne prístupnými a užitočnými. Vytvorili ju v roku 1998 Larry Page a Sergej Brin. Jedným z hlavných produktov firmy je internetový vyhľadávač, ktorý dokáže prioritne vyhľadať webové stránky a obrázky. IPO bolo realizované už v auguste 2004 pri cene 85 USD za 1 akciu. Aktuálna cena je 1.150 USD, historické minimum 51 USD, maximum 1.231 USD.
Twitter – mikroblogovacia sociálna sieť, ktorá umožňuje svojim užívateľom posielať a čítať správy ostatných používateľov, tzv. tweets (tweety). Tweety sú textové príspevky do 280 znakov zobrazené na užívateľskom profile, preto hovoríme o mikro blogu. Tržby má dominantne z reklamy (takmer 90 %) a prvýkrát v zisku bola až v r. 2018. IPO bolo realizované v novembri 2013 pri cene 26 USD za 1 akciu. Aktuálna cena je 30 USD, historické minimum 14 USD, maximum 69 USD. Perličkou pri tejto spoločnosti je, že pri IPO si ju investori pomýlili so spoločnosťou v bankrote s podobným názvom – Twitter Home Entertainment. Tej v rovnaký deň stúpla cena z 2 centov o 1.800 percent na 17 centov.
Snap – poskytovateľ obľúbenej mobilnej aplikácie Snapchat, ktorá umožňuje posielať vybrané médiá (fotky, videá) medzi používateľmi, zobrazuje ich len na obmedzenú dobu a po zobrazení automaticky miznú. Počet denných užívateľov sa postupne vyšplhal na cca 190 mil., v r. 2018 začal tento počet klesať. Spoločnosť nezaznamenala počas svojej existencie žiaden zisk, len stratu (cez 1 mld. USD ročne). IPO bolo realizované v marci 2017 pri cene 17 USD. Aktuálna cena je 9,5 USD, historické minimum 5 USD, maximum 27 USD.
Tesla Motors – americká automobilka, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou elektromobilov. Spoločnosti sa nedarí dosahovať zisk s výnimkou jedného štvrťroku. Keďže vývoj jej produktov je nákladný a vyžaduje si množstvo investícií, spoločnosť bola nútená urobiť ďalších 6 dodatočných IPO. Prvé IPO bolo realizované už v júni 2010 pri cene 17 USD za 1 akciu. Aktuálna cena je 284 USD, historické minimum bolo 17 USD, maximum 383 USD.
Facebook – sociálna sieť, ktorú spustili vo februári 2004. V dnešnej dobe slúži najmä na komunikáciu, nadväzovanie priateľstiev, zdieľanie fotografií a videí. Počet denných užívateľov postupne narástol na celom svete na viac ako 1,5 mld. ľudí, ročný obrat má cez 50 mld. USD, zisk cez 20 mld. USD – absolútne dominantne z reklamy. IPO bolo realizované v máji 2012 pri cene 38 USD za 1 akciu. Aktuálna cena je 170 USD, historické minimum bolo 18 USD, maximum 210 USD.
Ferrari – talianska automobilová značka, ktorá sa preslávila predovšetkým výrobou športových a luxusných áut, resp. účasťou na automobilových pretekoch, hlavne F1. Značka sa venuje prémiovému segmentu trhu, o čom svedčí aj ročná produkcia iba do 10.000 áut. IPO bolo realizované v októbri 2015 pri cene 52 USD za 1 akciu. Aktuálna cena je 129 USD, historické minimum bolo 28 USD, maximum 129 USD.


Neplatí, že každé IPO dopadlo veľkolepo. Neplatí, že všetky IPO z technologického sektora (ako nositeľa pokroku a progresu) sú úspešným príbehom. Pri niektorých ide o falošné nadšenie a vieru, ktoré sa nepremietnu do reálnych čísiel. Skôr by sa dalo povedať, že IPO je vhodný doplnok investovania pre dynamických investorov, ktorí zvládnu aj veľké výkyvy (viď MIN a MAX cena v tabuľke). Tí sú pri dlhšom horizonte vysoko nadštandardne odmenení. Pre tých vyvážených a konzervatívne ladených by som odporúčal zostať pri investovaní cez diverzifikované akciové indexy (napr. cez americký index S&P 500, v tabuľke je vidno jeho zhodnotenie za rovnaké obdobia od štartu IPO pri každej akcii).

Autor: Mojmír Hojer

Späť