Radi sa púšťame do nových oblastí a kreatívne riešime náročné problémy, hovorí v rozhovore Jozef Danis, zakladateľ spoločnosti Flatiron Tax, ktorá sa špecializuje na poskytovanie služieb daňového poradenstva na mieru. Sme radi, že vám môžeme predstaviť tohto nového partnera v našom programe Privatbanka Exclusive Zone.
> Albert Einstein si vraj svojho času pri vypĺňaní daňového priznania povzdychol, že je to tá najkomplikovanejšia vec na svete, príliš zložitá pre matematika, akým bol on. Prečo ste si vo Vašom kariérnom smerovaní vybrali práve dane?
Už počas štúdia na univerzite ma veľmi zaujali ekonomické teórie, osobitne tie daňové. Uznávam však, že z pohľadu laika sú tieto témy veľmi abstraktné, a sám sa občas na nejednej odbornej konferencii pousmejem nad tým, ako dokážeme celý deň „meditovať“ napríklad nad tým, čo sa vlastne rozumie pod pojmom zdaniteľný príjem. Vo víre diskusie je to však intelektuálne veľmi zaujímavá činnosť. Dane sú z pohľadu podnikateľa nákladom ako každý iný. Podnikateľskému subjektu nie je možné odoprieť snahu znížiť svoje náklady, vrátane tých daňových. Na druhej strane je tu štát, pre ktorý sú daňové príjmy základným zdrojom jeho prevádzky. Úlohou štátu by malo byť stanovenie jasných, zrozumiteľných a stabilných pravidiel, týkajúcich sa výberu daní. Práca daňového poradcu prepája práve tieto dva svety – záujmy podnikateľských subjektov na jednej strane a záujmy štátu na strane druhej.
> Po dvoch dekádach pracovných skúseností v iných spoločnostiach ste sa rozhodli založiť vlastnú poradenskú spoločnosť Flatiron Tax. Čo Vás k tomu viedlo a čo stojí za jej názvom?
Bol to prirodzený vývoj. Po tých dvoch dekádach som sa cítil vyčerpaný, možno čiastočne vyhorený. Pôvodne som chcel s daňami skončiť úplne a skúsiť niečo nové. Rodina a kamaráti mi dohovárali, že by bola škoda zahodiť všetko vynaložené úsilie, roky štúdia a nazbierané skúsenosti. Reálne mi však pomohol až oddych, splnil som si nejaké športové sny a venoval sa aktivitám, na ktoré som predtým nemal čas. Po nejakom čase som na vlastné prekvapenie zistil, že ma daňové poradenstvo opäť baví. Takto som sa teda dostal k vlastnej praxi, ktorú vykonávam prostredníctvom Flatiron Tax.
A čo stojí za týmto názvom? Áno, inšpirovali sme sa známou budovou v New Yorku, Flatiron Building. Pôvodne sme totiž spoločnosť zakladali na drobné projekty v oblasti nehnuteľností, ktorým sa venovala manželka. Keďže projekty sa medzičasom ukončili a Flatiron Building sa mi stále veľmi páči, jednoducho som si firmu nechal a pridal do názvu Tax.
> Predstavte nám Vašu spoločnosť. Aké služby poskytujete klientom?
S našimi klientmi spolupracujeme dlhodobo. Snažíme sa dobre pochopiť ich biznis a preferencie ich majiteľov. Zadania klientov posudzujeme vždy v kontexte ich celkového fungovania. Na papieri totiž skoro každá transakcia vyzerá fajn a pri stole v zasadačke sa ľahko povie: „To sa urobí“.
V praxi je to však spravidla zložitejšie. Snažíme sa preto navrhovať praktické riešenia, domýšľať ich dôsledky v plnom kontexte a často pomáhame aj s ich implementáciou.
Vždy sa snažíme vžiť do pozície klienta, naším cieľom nie je odovzdať poradenstvo na „papieri“, ale pomôcť klientovi vyriešiť problém.
Snažíme sa dobre pochopiť biznis a preferencie majiteľov firiem
> Kto sú Vaši typickí klienti? S akými požiadavkami sa na Vás najčastejšie obracajú?
Naši klienti sú rozmanití. Nájdeme medzi nimi rôzne privátne fondy, či už z oblasti private equity alebo real estate, ale tiež spoločnosti listované na burze. Ďalej sú to rodinné holdingy, teda podnikatelia, ktorí vybudovali nejaký biznis, a pripravujú ho buď na predaj investorovi, alebo na odovzdanie svojim nástupcom. Pomáhame im s celkovým usporiadaním skupiny, resp. holdingovej štruktúry, aby celý tento proces prebehol daňovo optimálne. V oblasti DPH, na ktorú sa špecializuje predovšetkým môj kolega, Peter Pompura, riešime rôzne komplexné zadania, ako napríklad nastavenia interných DPH procesov a optimalizácie najmä pri subjektoch s obmedzeným nárokom na odpočet s cieľom minimalizovať náklady, teda neodpočítateľnú DPH.
> V akých ďalších oblastiach ešte poskytujete klientom poradenstvo?
Venujeme sa tiež rôznym podnikovým kombináciám, ako sú zlúčenia, splynutia alebo nepeňažné vklady. Svojou komplexnosťou nás tiež „bavia“ cezhraničné transakcie a štruktúry, pri ktorých je okrem slovenskej úpravy potrebné zvážiť aj zahraničnú právnu úpravu. Napriek tomu, že sme lokálna firma, počas našej praxe sme riešili transakcie v rôznych štátoch – v niektorých poznáme základnú právnu úpravu a máme kontakty na lokálnych poradcov, s ktorými vieme prediskutovať detaily. Veľakrát sa na nás klienti obracajú aj s otázkami ohľadom zdaňovania príjmov z cenných papierov a rôznych finančných inštrumentov. Novou témou sú kryptomeny, ktoré sa aj vzhľadom na súčasný boom dostávajú do pozornosti našich klientov.
> Práca daňového poradcu znie pre mnohých ako pomerne nudný job. Je to naozaj tak?
Mnoho ľudí si daňového poradcu naozaj vizualizuje ako pána s okuliarmi v bielej košeli, so šiltom na hlave a manžetami na rukávoch alebo vo fádnom šedom saku. Ale vážne, spravidla to vôbec nie je nuda. Daňové poradenstvo je veľmi rozmanité. Každý si v ňom nájde to, čo mu vyhovuje. Niekto nemá rád neistotu a legislatívne zmeny, viac mu vyhovuje, keď má pochopené daňové predpisy, dokáže potom veľmi efektívne vypočítať daň a spracovať daňové priznanie. Iní zasa vyhľadávajú nové situácie, neboja sa ich analyzovať a hľadať vhodné riešenia. Je to veľmi kreatívna činnosť. Keď sa zahĺbite do problému, čas plynie veľmi rýchlo, ako napríklad pri sudoku. My sa radi púšťame do nových oblastí a riešime náročné problémy, s ktorými si klient často nevie dať rady. Pre nás je daňovoporadenská práca veľmi rozmanitá, a to nás teší.
Naším cieľom nie je odovzdať poradenstvo na „papieri“, ale pomôcť klientovi vyriešiť problém
> Čo vo Flatiron Tax plánujete do budúcna?
Vidíme to veľmi jednoducho. Chceme, aby nás práca bavila, a vnútorne napĺňala. Toto môže byť splnené iba vtedy, keď je naša práca zmysluplná, teda keď vidíme – jednak my, ale hlavne naši klienti – že sme im priniesli reálnu hodnotu. Naďalej však plánujeme zostať butiqueovou poradenskou spoločnosťou, naším cieľom teda nie je zásadný rast v zmysle interných ľudských zdrojov, keďže takáto forma poradenstva nás baví a naši klienti ju oceňujú.